En guide SEO – hvad er det?

Det er efterhånden de færreste mennesker der ikke har hørt om SEO enten på deres arbejde eller fra venner og familie. Søgeordoptimering er kommet på alle virksomheders prioriteringsliste og vigtigheden af god SEO er der ikke længere tvivl om – SEO er utrolig vigtigt. 

Men søgeoptimering er også, udover at være virkelig vigtigt, også virkelig svært at finde hoved og hale i. Der er dit content, som er alt tekst eller billede eller video på din hjemmeside, det skal alt sammen være velskrevet og værdiskabende for brugeren, som gerne skulle have lyst til at bruge endnu mere tid på din hjemmeside. 

Derudover har du også dine links. Det er også vigtigt hvor mange andre hjemmesider der linker til din side og din evne til at bibeholde gæstens opmærksomhed tæller også med. 

Hvordan kommer jeg i gang?

Hvis du tænker at du godt kan SEO optimere din egen hjemmeside, så er der et par ting du bør være klar over, før du kaster dig selv ud på dybt vand og potentielt spilder din tid. Før du overhovedet begynder at overveje at gå i gang med at skrive indhold til din hjemmeside, så bør du finde ud af hvad dine potentielle kunder overhovedet søger på, når de søger efter dig. Der er gode chancer for at du absolut ingen kunder får, hvis du har brugt det forkerte søgeord.

Søgeordanalysen – det første skridt

Ved at analysere forskellige søgeord, deres volumen og relevans for netop din forretning, får du også kortlagt hvordan du allerbedst når ud til dem, og hvilken slags content de vil finde værdiskabende. Et godt eksempel her er hvis du sælger IPA øl med din lillebror. Hvis du skriver lillebror flest gange på siden, vil google højest sandsynlig vis tro at det er det din side handler om – og selvom du er glad for din lillebror, bør du ikke sælge ham. 

Teknisk SEO 

Teknisk SEO er alt det som du gør ved din hjemmeside, der får google til at rangere dig bedre, men som dine potentielle kunder ikke kan se. Det kan være måden du har sat din kode op på, korrekt inddeling af titler- og undertitler. Det kan være måden du guider dine brugere rundt imellem dit content på siden – et såkaldt digitalt spindelvæv, så dine sider bliver besøgt ligeligt – det kan google også godt lide. 

Der findes, kort sagt, et hav af forskellige SEO-facetter og hvis du overvejer at gøre det hele selv, så få i det mindste rådgivning fra et bureau.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *