Derfor er er en god søvn så vigtig

Vi har en tendens til at tænke på søvn som et tidspunkt, hvor sindet og kroppen lukker ned. Men dette er ikke tilfældet. Søvn er en aktiv periode, hvor der forekommer en masse vigtig forarbejdning, restaurering og styrkelse. Præcis hvordan dette sker, og hvorfor vores kroppe er programmeret til en så lang periode med restaurering, er stadig noget af et mysterium. Men forskere forstår nogle af søvnens kritiske funktioner, og årsagerne til, at vi har brug for det for optimal sundhed og velvære.

En af de vigtige søvnroller er at hjælpe os med at styrke og konsolidere minder. Når vi går rundt i vores dag, indtager vores hjerner en utrolig mængde information. I stedet for at blive direkte logget og registreret, skal disse fakta og erfaringer dog først behandles og opbevares. Mange af disse trin sker, mens vi sover. Over natten overføres informationer fra mere tentativ kortvarig hukommelse til stærkere langtidshukommelse – en proces kaldet konsolidering. Forskere har også vist, at når folk sover, har de en tendens til at bevare information og udføre bedre med hukommelsesopgaver. Vores kroppe kræver altså alle lange perioder med søvn for at genoprette og forynge, for at vokse muskler, reparere væv og syntetisere vores hormoner i kroppen.

Hvor meget søvn har vi virkelig brug for?

Sund søvn er kritisk for alle mennesker, da vi alle har brug for at bevare information og lære færdigheder til at kunne trives i livet. Men dette er sandsynligvis en del af grunden til, at børn, der tilegner sig sproglige, sociale og motoriske færdigheder i et betagende tempo gennem deres udvikling, har brug for mere søvn end voksne har. Mens voksne har brug for 7-9 timers søvn per nat, har et årigt barn behov for ca. 11 til 14 timer, børn i skolealderen mellem 9 og 11 og teenagere mellem 8 og 10. Under disse kritiske perioder med vækst og læring har yngre mennesker brug for en tung dosis slumring for at kunne opnå optimal udvikling og årvågenhed.

Desværre kan en person ikke bare samle søvnmangel og derefter logge mange timers søvn for at kompensere for det (selvom det at betale tilbage altid er en god ide, hvis du er berøvet søvn). De bedste søvnvaner er konsistente, sunde rutiner, der gør det muligt for os alle, uanset vores alder, at imødekomme vores søvnbehov hver aften og holde os opdateret på livets udfordringer hver dag.

For flere råd om en god søvn kan man checke Sundhedsguiden.dk

One thought on “Derfor er er en god søvn så vigtig

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *